zaterdag 29 maart 2008

Leidse media aandacht voor Randy Wolters

29_interview_randyld
Op vrijdagavond 21 maart 2008 werd Randy Wolters geinterviewd door de krant uit zijn stad; het Leidsdagblad. Het artikel verscheen afgelopen zaterdag 29 maart 2008 in de krant.

Reporter Robert Toret verscheen omstreeks 20.00 uur bij het ouderlijk huis van Randy. In een ontspannen sfeer met op de achtergrond de tv aan op Vitesse-NAC stelde hij zijn vragen. Kennelijk had de verslaggever het naar zijn zin en geen haast om naar huis te gaan want het gehele interview heeft zo'n klein 4 uur geduurd. En zie hier het resultaat.
Klik op het plaatje voor vergroting.
Of zie tekst hieronder.

Onderschrift foto: Randy Wolters, hier in duel winnend van PSV'er Jefferson Farfan, speelt met rugnummer 47. "Ik kon kiezen tussen 46 en 47, Mijn favoriete nummer is 11 en aangezien vier plus zeven ook elf is..." FOTO ORANGE PICTURES
'Zonder pa had ik 't niet gered, dit is óns succes'
Willem van Hanegem: "Aardige speler en brutale gozert." Randy Wolters werd door Willem van Hanegem bij de selectie gehaald vanwege blessures van buitenspelers Loxc3xafc Loval en Lucian Sanmartean. De jongeling maakt een prima indruk op zijn trainer. ,,Ik heb hem bij de selectie gehaald, omdat ik het wel een aardige speler vond. Ik had hem bij de A-junioren zien spelen en dacht: dat is wel een jongen die ik voor de linkerkant kan gebruiken. Het is een brutale 'gozert'. Hij is snel, heeft een prima actie. Het is geen jongen die je vol moet stoppen met opdrachten. Laat hem maar lekker voetballen.'' 'De Kromme' heeft veel vertrouwen in Wolters en ziet een mooie toekomst voor hem weggelegd. ,,Het gaat nu erg snel met hem. Het verschil met de jeugd is groot, maar hij pikt het prima op. Hij ligt ook goed in de groep. Als hij zich zo blijft ontwikkelen, kan ie een vaste waarde worden.''
Door Robert Toret. Even terug in de tijd. Naar zondag 17 februari, rond de klok van half vier. In de Utrechtse Galgenwaard is de sfeer grimmig. De plaatselijke FC, waar Tim Cornelise al vroeg van het veld is gestuurd, staat bij rust met 0-2 achter tegen het toch onbeduidende VVV-Venlo. De twintig duizend op de tribune steken hun ontevredenheid niet onder stoelen of banken en vooral de Bunnik-side roert zich. Onder die omstandigheden maakt Wolters, op dat moment 17 jaar en 10 maanden oud, in de tweede helft zijn debuut. Persoonlijk zorgt hij er, ondanks de onthutsende 1-4 nederlaag, voor dat het die middag niet louter kommer en kwel is voor de fans van de thuisploeg. Met de brutaliteit die hij in zijn acties legt, de gele kaart voor een 'cakie' aan het adres van Edwin Linssen - ,,Dat weten ze hier wel te waarderen'' - en zijn eretreffer in de slotfase, krijgt hij de handen massaal op elkaar. ,,Ik beleefde die invalbeurt in een waas, had totaal geen benul van tijd. Toen ik scoorde, wist ik ook niet wat ik moest doen. Ik maakte maar zo'n gebaar van: 'schiet op'.'' In de reeks wedstrijden die volgt, krijgt de linksbuiten telkens ruimschoots speeltijd van trainer Willem van Hanegem. Wolters is behoorlijk onder de indruk van 'de Kromme'. ,,Voordat ik bij de selectie werd gehaald, trainde hij ons (de A-junioren) al vaak op dinsdag, als het eerste voor een duurloop het bos in gaat. In het begin wist ik me nauwelijks een houding tegenover hem te geven. Het is natuurlijk niet zomaar iemand die je ineens voor je hebt staan. Maar na een paar dolletjes was het ijs gebroken.'' Randy, die nooit één seconde speelde in het eerste van UVS, doet zijn verhaal vanaf de bank in de huiskamer van zijn ouderlijk huis in de Kooi. De ontvangst is allerhartelijkst. Als moeder Pauline de deur opendoet, staat GTST nog aan, maar nadat de 'mannen' naar beneden zijn gestormd, wordt al snel overgeschakeld naar RTL 7. ,,Vitesse - NAC'', verklaart Jack, de man des huizes. ,,Vreemd, want we kijken ineens heel anders naar zulke wedstrijden.'' Vader Wolters doelt op het belang van puntverlies voor de Arnhemmers. ,,Een serieuze concurrent in de strijd om plaats zes tot negen.'' De manier waarop Randy de krant te woord staat is een verademing. Wars van door mediatraining ingegeven, politiek correcte prietpraat doet het Leidse straatschoffie zijn verhaal. Dat blijkt bijvoorbeeld als Theo Janssen met een enorme blunder de 0-1 van NAC inleidt. ,,Haha, lekker voor je ........'', klinkt het door de huiskamer. Een interview met de jeugdspeler in deze krant direct na zijn debuut zal hij zich nog lang heugen. Vooral vanwege zijn haast 'Cruyffiaanse' variant op de uitdrukking 'de slagroom op de taart'. ,,Op het Da Vinci, waar ik havo-examen doe, word ik daar nog regelmatig aan herinnerd. Dan komt er iemand voor me staan, maakt met zijn hand een microfoon en vraagt: 'Randy, allereerst gefeliciteerd met je debuut. Dat doelpunt, dat is zeker de slagroom op de chocomel?'.'' Duidelijk wordt dat Wolters, die dagelijks carpoolt met ploeg- en stadsgenoot Wesley de Ruiter, nog erg moet wennen aan alle aandacht. ,,Dan sta je ineens voor de camera's van Tele 2 of zie je een interviewtje met jezelf terug in het AD. Echt bizar. Gelukkig houdt mijn vader alles bij.'' Met vader Jack Wolters is meteen zijn grootste fan en steun en toeverlaat genoemd. Randy: ,,Ik durf wel te zeggen dat ik het zonder hem niet had gered. Dit is óns succes. Alles moest wijken voor het voetbal en we hebben alles samen beleefd, ook de tegenslagen.'' Wolters doelt op zijn periode in de D'tjes van ADO Den Haag, waar hij uiteindelijk te licht werd bevonden. ,,Ik was 12 en dan krijg je dat te horen. Niet leuk, kan ik je vertellen.'' Na zijn overgang naar UVS volgt een nieuwe dip. ,,Ik was teveel gefocust op een zo snel mogelijke terugkeer bij een bvo. Mijn vader zei: 'Joh Ran, laat het los. Als je goed genoeg bent, komt het vanzelf'.'' Die wijze les betaalt zich uit. ,,In de B-jeugd draaide ik twee geweldige seizoenen en net toen ik het niet meer verwachtte, kwamen de clubs bij bosjes. Utrecht, Excelsior, Volendam, Sparta en ook ADO meldde zich weer.'' Uiteindelijk koos hij voor de Domstad. ,,Ik had meteen een goed gevoel. Utrecht is een echte volksclub en dat past wel bij me.'' Inmiddels staat het 0-2 voor de club uit Breda, na een kolderiek eigen doelpunt - ,,Wat een s......!'' - van Remco van der Schaaf. Maar na regen komt zonneschijn in het Gelredome, want uiteindelijk eindigt het aantrekkelijke duel in 3-3. Wolters beseft dat het voor hem weleens precies andersom kan zijn. ,,Nu is alles hosanna, maar ik ben jong en er komt ongetwijfeld een periode waarin het tegenzit. Dat besef ik heel goed. Straks krijg je een bepaald verwachtingspatroon en dat neemt toch weer extra druk met zich mee.'' Voorlopig geniet Wolters vooral. ,,Basisplaatsen tegen PSV en AZ in een volle Galgenwaard, dat kunnen ze me alvast niet meer afpakken. Alles wat ik op dit moment speel, is meegenomen. Ik heb in één seizoen al bereikt, waar ik een jaar of vier voor nodig dacht te hebben.'' Neemt niet weg dat de honger er volop is. ,,Op mijn verjaardag, 6 april, de winnende scoren in De Kuip. Dat lijkt me wel wat.''

©JW

Geen opmerkingen:

Een reactie posten